Thursday, May 19, 2016

တရုတ္ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး မ်ဳိးဆက္တခုရဲ့ ဇာတ္လမ္းတပုဒ္


လင္းေက်ာ္ေအာင္ ၊ ေမ ၁၉ ရက္
 
ကြ်န္မ ဦးေလးဟာ တရုတ္ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး ကာလက တပ္နီေတာ္ အဖြဲ႕၀င္တဦးပါ။ အဲဒီအေပၚမွာ သူ ၀မ္းမနည္းပါဘူး။


လီခ်ဳိင္းဆုိတာ ကြ်န္မဦးေလးကုိ ခ်စ္စႏုိး ေခၚတဲ့ နာမည္ပါ။ သူ ဟာ တရုတ္ျပည္ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ အႀကီးမားဆုံး ၿမိဳ႕တၿမိဳ႕ ျဖစ္တဲ့ တန္ဂ်င္းရဲ့ ဆင္ျခင္ဖုံးမွာ သူ႕ဘ၀ တေလွ်ာက္လုံး ေနထုိင္ခဲ့ပါတယ္။ သူဟာ လယ္သမားတဦးပါ။ ကြ်န္မ အေမရဲ့ အကုိ တဦးျဖစ္တဲ့ ဦးေလး လီခ်ဳိင္းအေၾကာင္းကုိ ေျပာၾကရင္ “လီခ်ဳိင္းဟာ လူေကာင္း၊ ရုိးသားတဲ့သူ၊ စိတ္ေကာင္း ရွိတဲ့သူ” ဆုိၿပီးေတာ့ အၿမဲတမ္း ၾကားရပါတယ္။ ကြ်န္မ ငယ္ငယ္တုန္းကဆုိိ ဦးေလး အလည္လာတယ္ ဆုိတဲ့ အသံၾကားရင္ ကြ်န္မဟာ အိမ္ကေန ကပ်ာကယာ ေျပး၊ သူ ပုခုံးေပၚတက္၊ သူ႕ နားရြက္ ႏွစ္ဖက္ကုိ ဆြဲၿပီးေတာ့ ႀကိဳတတ္ပါတယ္။
 
ကြ်န္မ ဦးေလး အေၾကာင္းကုိ စဥ္းစားမိရင္ သူဟာ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး ကာလမွာ တပ္နီေတာ္တပ္သား တဦး ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆုိ႕တဲ့ အခ်က္က ကြ်န္မ စိတ္ေတြကုိ ရႈပ္ရႈပ္ေထြးေထြး ျဖစ္သြားေစပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး ဆုိတာ (၁၉၆၆) ခုႏွစ္ကေန (၁၉၇၆) ခုႏွစ္အထိ ဆယ္ႏွစ္ၾကာၾကာ တရုတ္လူမ်ဳိးေတြရဲ့ ဘ၀ကုိ ေျဗာင္းဆန္ နာက်င္ေအာင္ ခံစားေစခဲ့တဲ့၊ သြားေလသူ ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ေမာ္စီတုန္း ဦးေဆာင္ ဖန္တီးခဲ့တဲ့ လႈပ္ရွားမႈတခုပါ။ ကြ်န္မ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ အျဖစ္ဆုံးတခုက သနားၾကင္နာတတ္တယ္၊ ရုိးသားပါတယ္ ဆုိတဲ့ ကြ်န္မ ဦးေလးဟာ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက သူလုပ္ခဲ့တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြအတြက္ ခုအခ်ိန္ထိ ဘာဆုိဘာမွ ေနာင္တ မရတာပါပဲ။ ခုအခ်ိန္မွာ တရုတ္ျပည္မွာေရာ၊ တရုတ္ျပည္ ျပင္ပမွာပါ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရးဟာ ႀကီးမားတဲ့ သမုိင္းအမည္းစက္ တခု ဆုိတာ လက္ခံလာၾကပါၿပီ။ တရုတ္ျပည္သူ႕ သမၼတႏုိင္ငံထူေထာင္ၿပီး ပါတီသမုိင္းေၾကာင္း ျပႆနာေတြႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ တခုကုိ (၁၉၈၁) ဇြန္လမွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီထုတ္ျပန္ခ်က္မွာ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္လုိ႔ “အမွား” ဆုိတဲ့ စကားလုံး တလုံးသာ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ပါတီက တိတ္တိတ္ပုန္း ေတာင္းပန္တဲ့ တခုတည္းေသာ အရာပါပဲ။ ေမာ္ ရဲ့ ရူးရူးမုိက္မုိက္ စိတ္ကူးယဥ္မႈအိမ္မက္ ကုိ အာဏာသုံး အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးခဲ့ၾကတဲ့ တခ်ိန္က တပ္နီေတာ္ တပ္သားေတြဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေတြကတည္းက အမ်ားေရွ႕မွာ ေတာင္းပန္တာေတြ၊ တဦးခ်င္းအလုိက္ သက္ဆုိင္သူေတြကုိ ၀န္ခ် ေတာင္းပန္တာေတြ အမ်ားႀကီး ေတြ႕လာပါရတယ္။
 
ခုေရးမယ့္ ေဆာင္းပါးအတြက္ ကြ်န္မဟာ ဦးေလးရဲ့ တပ္နီေတာ္ တပ္သားတဦး ဘ၀အေတြ႕အႀကံဳကုိ သိရွိဖုိ႔ ႏွစ္ႀကိမ္တုိင္တုိင္ သူနဲ႕ စကားေျပာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ပထမတခါက (၂၀၁၅) ဧၿပီလမွာ။ ဒုတိယတခါက (၂၀၁၅) ႏုိ၀င္ဘာလမွာပါ။ တျခား မိသားစု၀င္ေတြကုိလဲ ဦးေလးနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ သူတုိ႔ရဲ့ အမွတ္တရေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရးက ဦးေလးကုိ ဘယ္လုိ၊ ဘယ္နည္း ပုံသြင္းလုိက္တယ္ ဆုိတာေတြကုိ သိခြင့္ရဖုိ႕ ေမးၾကည့္ဖူးပါတယ္။
 
ဦးေလး လီခ်ဳိင္းဇာတ္ေၾကာင္းကေတာ့ (၁၉၆၆) ခုႏွစ္ ေမလနဲ႕ စဖြင့္ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက သူဟာ အသက္ (၁၈) ႏွစ္သာသာ ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ရြာမွာ တပ္ဆင္ထားတဲ့ အသံခ်ဲ႕စက္ကေန “အရင္းရွင္လူတန္းစား ကုိယ္စားလွယ္ေတြဟာ ငါတုိ႔ပါတီ၊ ငါတုိ႔ အစုိးရ၊ ငါတုိ႔ တပ္မေတာ္နဲ႕ ငါတုိ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ဌာနေတြမွာ အျမစ္တြယ္ေနၾကၿပီ။ သူတုိ႔ေတြဟာ တန္ျပန္ေတာ္လွန္ေရး၊ လက္ယာေသြဖယ္ေရး အုပ္စုေတြ ျဖစ္တယ္။ သူတုိ႔ဟာ ႏုိင္ငံေတာ္အာဏာကုိ သိမ္းဖုိ႔ အခ်ိန္ေကာင္းကုိ ေစာင့္ေနၾကတယ္” ဆုိတဲ့ ေၾကညာခ်က္ကုိ ဦးေလး ၾကားခဲ့ရပါတယ္။
 
အဲလုိ ေၾကညာၿပီး တညဥ့္ မကူးခဲ့ပါဘူး။ ဗုံသံဆုိင္းသံ တညံ့ညံ့တီးကာ “ေျမပုိင္ရွင္ေတြ က်ဆုံးပါေစ၊ အယုတ္တမာေကာင္ေတြ က်ဆုံးပါေစ” လုိ႕ ေၾကြးေၾကာ္ ခ်ီတက္လာတာကုိ ၾကားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ဦးေလးအေဖ (ကြ်န္မ အဘုိး) ကေတာ့ သူ႕ကေလးေတြကုိ ဖေယာင္းတုိင္မီး ေအာက္မွာ အရိပ္ျပဇာတ္လမ္းေလး ကျပေနတဲ့ အခ်ိန္ေပါ့။
 
“ဒါ ဘာလဲ” လုိ႔ ကေလးေတြက ေမးၾကတဲ့ အခါ ဦးေလး အေဖက “တပ္နီေတာ္ေတြေလ” လုိ႕ ေျဖပါတယ္။

အဲလုိ ၾကားရျမင္ရၿပီး သိပ္မၾကာမွီမွာပဲ ရြာက လူငယ္အားလုံးဟာ တပ္နီေတာ္ တပ္သားေတြ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။  သူလဲ ဘာေၾကာင့္ ဆုိတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိဘဲ တပ္နီေတာ္ တပ္သားတဦး ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ “ေရစီး တခုက တြန္းပုိ႔လုိက္သလုိပဲ” လုိ႕ ဦးေလးက ဆိုပါတယ္။ သူ ဆက္ေျပာတာက ဒီအေျခအေနကုိ ေရာက္ဖုိ႔ အေစာပုိင္း ဆြဲအားတခု ရွိေနခဲ့တယ္။ အဲဒါက ရြာရဲ့ ကုန္ထုတ္လုပ္ေရး အဖြဲ႕ဟာ လုပ္စရာ အလုပ္ မရွိေတာ့ဘူး၊ သူလည္း ႏုိင္ငံေရး တက္ၾကြလႈပ္ရွားမႈေတြမွာပဲ အခ်ိန္ေတြ ကုန္လြန္ခဲ့ရတယ္။ ကေလးေတြဆုိရင္လွ်င္ ေက်ာင္းတက္စရာ မလုိေတာ့ဘူး။
 
တေန႕မွာေတာ့ တပ္နီေတာ္ေတြဟာ အထက္က အမိန္႕တခုကုိ လက္ခံရရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ “ေဟာင္း (၄) ေဟာင္း” ကုိ ရွင္းလင္း သန္႔စင္ေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ထုံးတမ္းစဥ္လာ အေဟာင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ အေဟာင္း၊ အမူအက်င့္ အေဟာင္း၊ အေတြးအေခၚ အေဟာင္း ေတြကုိ ၿဖိဳဖ်က္ေရးပါ။ ပထမအဆင့္ အေနႏွင့္ အိမ္ေတြကုိ ေမြေႏွာက္ရွာေဖြမယ္။ ေဟာင္း (၄) ေဟာင္းနဲ႔ အက်ဳံး၀င္တဲ့ ပစၥည္းေတြကုိ ရွာေဖြ၊ သိမ္းယူမယ္၊ အဲဒီပစၥည္းေတြဟာ ေရွးေဟာင္း ပန္းခ်ီကားခ်ပ္ေတြ လည္း ျဖစ္ႏုိင္သလုိ၊ ေရွးေဟာင္း စားပြဲခုံေတြလည္း ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္သြားႏုိင္ပါတယ္။

ပထမဆုံး ပစ္မွတ္ေတြထဲက တခုကေတာ့ ဦးေလး လီခ်ဳိင္းရဲ့ အဘုိးအိမ္ပါပဲ။ ကြ်န္မရဲ့ အေဘးေပါ့။ ဦးေလး အဘုိးဟာ တပ္နီေတာ္ေတြ ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိပ္စက္မွာ စုိးေၾကာက္တဲ့ အတြက္၊ လူငယ္ေတြ ရွာေဖြရင္လဲ ေတြ႕မွာ ေသခ်ာတဲ့ သူ စုေဆာင္းခဲ့တဲ့ စာအုပ္ေတြ၊ ပန္းခ်ီကားေတြကုိ ထုတ္ေပးပါတယ္။ အဲဒီလူငယ္ေတြထဲမွာ သူ႕ ေျမးေလး ဦးေလး လီခ်ဳိင္းလဲ ပါ၀င္ ေနပါတယ္။ တပ္နီအဖြဲ႕၀င္ေတြဟာ စာအုပ္ေတြ၊ ပန္းခ်ီကားေတြကုိ စုပုံၿပီး မီးတင္ရႈိ႕ၾကပါတယ္။ သူလည္း ေနာက္ထပ္ အျပစ္ေပးမခံရေလေအာင္၊ တပ္နီေတာ္ရဲ့ လုပ္ရပ္ကုိ ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ လက္ခံ သေဘာတူလုိ႔လဲ ယူဆၾကေအာင္ သူ႕ စာအုပ္၊ ပန္းခ်ီကားေတြကုိ ရႈိ႕ေနတဲ့ မီးနဲ႕ပဲ တပ္နီေတာ္ေတြ ေရွ႕မွာ ေရေႏြးတည္ခဲ့ ပါတယ္။
 
ဦးေလးဟာ တပ္နီေတာ္တပ္ဖြဲ႕ေတြနဲ႕ အတူ ရြာ အေနာက္ဘက္စြန္းမွာ ရွိတဲ့ ဘုိးေဘးဘီဘင္ေတြ အိပ္စက္ လွဲေလ်ာင္းရာ အုတ္ဂူေတြ ဆီ လုိက္သြားခဲ့တယ္။ လူငယ္ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အုတ္ဂူေတြကုိ တူးေဖာ္ၾကတယ္၊ ေခါင္းတလားေတြကုိ ရုိက္ခ်ဳိးၾကတယ္၊ ဂူထဲက လက္၀တ္ရတနာေတြကုိ လုယူၾကပါတယ္။ အရုိးေတြကုိေတာ့ ဒီအတုိင္း ျမက္ေျခာက္ေပၚမွာ ဒီတစ ဟုိတစ စြန္႕ႀကဲ က်န္ထားခဲ့ၾကတယ္။ ကြ်န္မတုိ႔ မိသားစုရဲ့ အုတ္ဂူေတြဟာလည္း ခ်မ္းသားခြင့္ မရခဲ့ပါဘူး။
 
ဒါေပမယ့္ ဦးလီခ်ဳိင္းဟာ ဒီအေပၚမွာ ဘာတခုမွ် မခံစားရပါဘူး။ သူ ကြ်န္မကုိ ေျပာတာက သူဟာ တပ္သားေတြနဲ႔ အတူ သခၤ်ဳိင္းဂူေတြဆီ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရာက္ဖူးေၾကာင္း၊ ဒါေပမယ့္ သူ ဘာတခုမွ မယူခဲ့ဘူးလုိ႕ အခုိင္အမာ ေျပာပါတယ္။ “ေခါင္းေဆာင္ေတြပဲ” လုိ႕ဆုိပါတယ္။ ေရႊနား ကပ္၊ ေရႊဘယက္ေတြကုိ ယူၿပီး သူတုိ႔ ဘာလုပ္ၾကတယ္ဆုိတာ မသိေပမယ့္ လက္၀တ္လက္စားေတြ ယူသြားၾကတာက ေခါင္းေဆာင္ လုပ္တဲ့သူေတြပဲလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ သူတုိ႔ အုတ္ဂူေတြဖ်က္ဆီးတာ လုံး၀ မမွားဘူး၊ ဒီသခၤ်ဳိင္းေျမေတြကုိ သီးႏွံေတြ စုိက္လုိ႔ရတဲ့ ေျမလုပ္ဖုိ႔  ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိတာေၾကာင့္ လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
 
တခ်ိန္က ရြာမွာ ျပည္သူ႕ေမတၱာခံယူတဲ့၊ အႏုပညာလက္ရာတခု ျဖစ္တဲ့ ပီကင္းျပဇာတ္ကုိလဲ တပ္နီေတာ္ေတြဟာ  ပိတ္ပစ္လုိက္ပါတယ္။ တေန႕ ဦးေလး လီခ်ဳိင္းႏွင့္ သူ႕ေနာက္လုိက္ေတြဟာ ရြာဘုရားေက်ာင္းက တခ်ုိ႕တ၀က္ကုိ ၿဖိဳဖ်က္ၿပီး ရြာက ျပဇာတ္စင္၊ ျပဇာတ္အ၀တ္ ေတြကုိ မီးရႈိ႕ၾကပါတယ္။ အဲလုိ အခုိက္အတန္႕မွာ သူ႕အေဖဟာ ပီကင္း ျပဇာတ္ကုိ ဘယ္ေလာက္ႀကိဳက္တယ္၊ သူငယ္ငယ္တုန္းက သူ႕အေဖဟာ သူ႕ကုိ စင္ေပၚေခၚတင္ၿပီး တခ်ဳိ႕ ဇာတ္ကြက္တုိေလးေတြမွာ ပါ၀င္ သရုပ္ေဆာင္ခုိင္းဖုိ႕ စာေၾကာင္းတုိေလးေတြ ရြက္ခုိင္းတာေတြကုိ ျပန္ျမင္ေယာင္မိ၊ ေတြးမိတယ္လုိ႕ ဆုိပါတယ္။
 
ရြာက ပီကင္းျပဇာတ္မွာ တခ်ိန္က အၿမဲလုိလုိ ဇာတ္လုိက္လုပ္ခဲ့တဲ့ ကြ်န္မ အဘုိးဟာ သူ႕ဘ၀မွာ ျမတ္ႏုိး တြယ္တာခဲ့ရတဲ့ အရာေတြကုိ သူ႕သားကုိယ္တုိင္ မီးတင္ရႈိ႕တာကုိ ဘယ္လုိ ခံစားရမလဲဆုိတာ ကြ်န္မ ေမးခြင့္ မႀကံဳလုိက္ရပါဘူး။ အဘုိးရဲ့ ေနာက္ဆုံး ေန႕ရက္ေတြမွာ ေရဒီယုိေလး ကုိင္ၿပီး နာမည္ႀကီး ျပဇာတ္သရုပ္ေဆာင္ မီလန္ဖန္ရဲ့ သီခ်င္းေတြကုိ နားေထာင္ၿပီး ကုန္လြန္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္မအဘုိးဟာ ဂႏၱ၀င္ျပဇာတ္ေတြကုိ ပိတ္ပင္ထားတဲ့အခ်ိန္၊ ေခတ္သစ္ ျပဇာတ္ (၈) ပုဒ္သာ ခြင့္ျပဳေပးထားတဲ့ ႏွစ္ေတြမွာ ပီကင္းျပဇာတ္ကုိ လုံး၀ မညီးဆုိခဲ့တာကုိေတာ့ ကြ်န္မ သိပါတယ္။
 
ေနျမင့္ေလ အရူးရင့္ေလ ဆုိသလုိ၊ အခ်ိန္ေတြ ၾကာလာတာနဲ႕အမွ် တပ္နီေတာ္ေတြဟာ ရုပ္၀တၱဳေတြကုိ တုိက္ခုိက္ၿဖိဳဖ်က္လုိ႔ မေက်နပ္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ၊ လူေတြကုိ တုိက္ခုိက္ဖုိ႔ လွည့္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလုိ လွည့္လာတဲ့အေပၚ ဦးေလးက သူ အဲဒါကုိ သိတယ္၊ ဒါေပမယ့္ သူ ရပ္ခုိင္းလုိ႔ မရဘူး၊ သူကုိယ္တုိင္လဲ မရပ္ႏုိင္ခဲ့ဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။
 
တပ္နီေတာ္၊ ျပည္သူစစ္ေတြရဲ႕ ေၾကြးေၾကာ္သံေတြ ေအာ္သံၾကားရင္ ကေလးေတြဟာ အေျပးအလႊားႏွင့္ ဘာျဖစ္တာလဲ ဆုိၿပီး သြားၾကည့္တတ္ၾကပါတယ္။ တေန႕မွာေတာ့ သံၿပိဳင္ေအာ္ဆုိသံေတြဟာ အိမ္တအိမ္အနားအေရာက္မွာ ရပ္သြားခဲ့တယ္။ အဲဒီအိမ္ဟာ အသက္ (၆၀) အမ်ဳိးသမီးႀကီး တေယာက္ေနတဲ့ အိမ္ပါ။ သူ႕အမ်ဳိးသားဟာ လူငယ္ဘ၀တုန္းက စီးပြားေရးေတြ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ခု အခ်ိန္မွာ အမ်ဳိးသမီးဟာလဲ ဆံပင္ေတြျဖဴ အုိႀကီးအုိမနဲ႔ ဇရာေထာင္းေန ပါၿပီ။ သူတုိ႔ ပစ္မွတ္က အမ်ဳိးသမီးႀကီး ဆီကုိပါပဲ။ တပ္နီေေတာ္တြဟာ နားဆြဲေလး တခု ဓာတ္ပုံေဘာင္ ေနာက္မွာ ရွာေတြ႕သြားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအမ်ဳိးသမီးကုိ အိမ္ကေန ဆြဲထုတ္၊ လက္ဖံေလာက္ရွိတဲ့ သစ္သားတုတ္နဲ႕ ရုိက္သတ္လုိက္ၾကပါတယ္။
 
ကြ်န္မ အဖြား ေျပာျပတာက အဲဒီေဆာင္းရာသီမွာပဲ နာမည္အစမွာ “ဖူ” လုိ႕ပါတဲ့ အမ်ဳိးသားတဦးကုိ  တရုတ္ျပည္သူ႕သမၼတႏုိင္ငံ မထူေထာင္ခင္တုန္းက ရြာမွာ ေျမပုိင္ရွင္ တဦးျဖစ္ခဲ့တဲ့အတြက္၊ ဒါဟာ “ႀကီးေလးတဲ့အျပစ္၊ ယုတ္မာတဲ့လုပ္ရပ္” ဆုိၿပီးေတာ့ တပ္နီေတာ္က ဖမ္းဆီးပါတယ္။ တပ္သားေတြဟာ သူကုိ ဖမ္းေခၚ၊ ေရခဲေနတဲ့ ျမစ္မွာ တြင္း တတြင္းတူး၊ သူ႕ကုိ ေက်ာက္တုံးႀကီး တတုံးႏွင့္ ခ်ည္ၿပီး၊ အဲဒီတြင္းထဲကုိ တြန္းခ်က္လုိက္ၾကပါတယ္။ ပထမေတာ့ ငုိသံေတြ ၾကားရတယ္၊ ေနာက္ ေရထဲ ရုန္းသံေတြၾကားရတယ္။ ေနာက္ဆုံး အားလုံးဟာ တိတ္ဆိတ္သြားၿပီး ေလတုိက္သံေတြပဲ ၾကားေနရပါတယ္။
 
အဲဒီတုန္းက ကြ်န္မရဲ့ အေဘး၊ ဦးေလးရဲ့ အဘုိးဟာ သူ႕အေတြးနဲ႔ သူ ေၾကာက္ရႊံေနခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ သူဟာ သူ႔ပုိင္ဆုိင္မႈေတြကုိ ေလာင္းကစားလုပ္လုိ႔ ကုန္သြားေပမယ့္ သူရဲ့ အတိတ္က အေၾကာင္းအရာေတြ အေပၚ ရာေပါင္းမ်ားစြာေသာ မ်က္လုံးအစုံေတြ ၾကည့္ေနၾကတယ္လုိ႔ ထင္ေနခဲ့ပါတယ္။ သူဟာ ကြန္ျဖဴးရွပ္ အေတြးအေခၚကုိ တတ္ကြ်မ္းတဲ့၊ ေက်ာင္းဆရာတဦး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သူဟာ ကုိယ္လုပ္ေတာ္တဦး ေခၚထားခဲ့ၿပီး မ်ဳိးခ်စ္ကူမင္တန္ အက်၊ ကြန္ျမဴနစ္အႀကိဳ ကာလေတြမွာ ရြာလူႀကီး လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဂ်ပန္ေတြ သိမ္းထားတာေၾကာင့္ ရြာက ဂ်ပန္တပ္ေတြ ျဖတ္သြားရင္ သက္ညႇာခြင့္ရဖုိ႕ အစားအေသာက္ေတြ၊ လက္ေဆာင္ ပ႑ာေတြ ေပးၿပီး ညႇိညႇိႏႈိင္းႏႈိင္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။
 
ကြ်န္မ အေမကုိ သူေျပာျပတာတခုက “သူတုိ႔ (ဂ်ပန္) ဟာ တုိ႔ရြာမွာ ေနတုန္း လူ တေယာက္မွ မသတ္ခဲ့ဘူး။ ဒါဟာ ငါ့ရဲ့ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈေၾကာင့္ပဲ မဟုတ္လား။ တျခား အနီးအနားက ရြာေတြမွာဆုိ သူတုိ႔ လူအေတာ္မ်ားမ်ားကုိ သတ္ခဲ့တယ္။ ငါ ကေတာ့ ငါ့ လုပ္ရပ္ကုိ မွားတယ္လုိ႔ မထင္ဘူး” လုိ႔ ေျပာျပခဲတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
 
ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး ကာလမွာ တေယာက္မွ အေရး မပါပါဘူး။ ကြ်န္မရဲ့ အေဘးကုိ စင္ေပၚ အတင္းအဓမၼ တက္ခုိင္းၿပီးေတာ့ ေခါင္းမွာ ဦးထုတ္ရွည္ေဆာင္းကာ၊ အျပစ္တခုခ်င္းကုိ စာရင္းျပဳလုပ္၊ ေ၀ဖန္ရႈပ္ခ်တာေတြ လုပ္ၾကပါတယ္။ ဦးေလး လီခ်ဳိင္းဟာ သူ႕အဘုိးကုိ ေနာက္ထပ္ လက္တုန္႕ျပန္လာမွာ စုိးရိမ္တဲ့ အတြက္ သူ႕အဘုိးအိမ္ကုိ သြားၿပီး ကုိယ့္ကုိယ္ ကုိ ေ၀ဖန္ေရး လုပ္တဲ့ စာ ေရးဖုိ႕ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ပါတယ္။
 
“သူက အသက္ေလ့ ႀကီး၊ မ်က္လုံးေလ့ သိပ္မေကာင္းတာေၾကာင့္၊ သူက ေျပာျပ၊ ငါကေရးေပါ့။ ငါကပဲ တပ္နီေတာ္ေတြ ၾကားခ်င္တဲ့စကားေတြကုိ လမ္းညႊန္ေပးခဲ့တယ္။ တခ်ဳိ႕စာေၾကာင္းေတြဆုိ မွတ္မိေသးတယ္။ ‘ကြ်န္ေတာ္ဟာ (၁၈၉၉) မွာ ေမြးခဲ့ပါတယ္၊ ရွစ္ႏွစ္သားမွာ အျပင္ဆရာေတြဆီမွာ စာအုပ္ေလးအုပ္နဲ႕ ဂႏၱ၀င္စာအုပ္ (၅) ကုိ စ ေလ့လာခဲ့ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ဟာ ကြ်န္ေတာ့္အတိတ္အေၾကာင္းကုိ ေလးေလးနက္နက္ သုံးသပ္ဆင္ျခင္ပါ့မယ္’ ’’ လုိ႕ ဦးေလးက ေျပာျပပါတယ္။
 
ဒါေပမယ့္ ဦးေလးဟာ သူ႕အဘုိး အႏွိပ္စက္ခံရတာနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တပ္နီေတာ္ေတြကုိ အျပစ္မတင္ပါဘူး။ “ငါတုိ႔ဟာ ဥကၠ႒ႀကီး  ေမာ္ရဲ့ လမ္းညႊန္ခ်က္အတုိင္း လုိက္တာ၊ သစၥာရွိတာ။ ပုိၿပီး အေရးႀကီးတာက ငါတုိ႕ဟာ ေကာင္းတာေတြ၊ အဓိပၸာယ္ရွိတာေတြကုိ လုပ္ေနတယ္လုိ႔ ယုံၾကည္တယ္။” လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သူက “တရုတ္ ဆုိရွယ္လစ္စနစ္ဟာ တန္ျပန္ေတာ္ လွန္ေရးသမားေတြရဲ့ စိန္ေခၚမႈေတြကုိ အႀကီးအက်ယ္ ခံေနရတယ္” တဲ့။
 
(၁၉၇၆) ခုႏွစ္မွာေတာ့ အရာရာဟာ အဆုံးသတ္သြားခဲ့တယ္။ အဲဒီႏွစ္ ဇူလုိင္လမွာပဲ ငလ်င္လႈပ္ၿပီး ဦးေလးရြာက ရြာသားေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား ေသဆုံး သြားၾကတယ္။ ေဟာင္းႏြမ္းစုတ္ျပတ္ေနတဲ့ တဲေတြလဲ ၿပိဳလဲသြားခဲ့တယ္။ စက္တင္ဘာလမွာ ေမာ္စီတုန္း ကြယ္လြန္ အနိစၥေရာက္တယ္။ ေအာက္တုိဘာလမွာပဲ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရးကုိ တြန္းပုိ႔ခဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံေရး ၾသဇာရွိအုပ္စု ျဖစ္တဲ့ ေလးဦးဂုိဏ္းကုိ ၿဖိဳခြဲလုိက္ၿပီဆုိတဲ့ ေၾကညာခ်က္ကုိ ဦးေလးဟာ ရြာက အသံခ်ဲ႕စက္ကေနၾကားလုိက္ရပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး ၿပီးဆုံးသြားပါၿပီ။
 
အခ်ိန္ကာလတခုဟာ ပ်က္ေၾကြသြားခဲ့ပါၿပီ။ ဦးေလး လီခ်ဳိင္းဟာလည္း တဖန္ လယ္သမားဘ၀ ျပန္ေရာက္သြားခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီကာလက ရုိက္ထားတဲ့ သူ႕ဓာတ္ပုံတပုံမွာဆုိ သူဟာ အစိမ္းေရာင္ စစ္ေဘာင္းဘီ၊ စစ္ဦးထုတ္ ေဆာင္းထားတဲ့ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္၊ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ လူငယ္ေလး တဦး အျဖစ္ ေတြ႕ပါတယ္။
 
တရုတ္ျပည္ရဲ့ ဆုိရွယ္လစ္စနစ္နဲ႕ ဦးေလးရဲ့ ဘ၀ ေတြဟဟာ ဘာ တုိးတက္၊ ေျပာင္းလဲမႈမွ ရွိမလာခဲ့ပါဘူး။ သူရဲ့ ႏုစဥ္ကာလက အခ်ိန္ေတြကုိ  ေပးဆပ္ၿပီး တန္ဖုိးထားတုိက္ပြဲ၀င္ခဲ့တဲ့ အရာေတြကုိ တရုတ္ျပည္ဟာ စြန္႕လႊတ္သြားၿပီ ဆုိၿပီးေတာ့ နားက်ည္း ခံစားေနရပါတယ္။ သူ တန္ဖုိးထားတဲ့ အရာဆုိတာ သူ႕လုိ အလုပ္သမား လယ္သမားေတြဟာ တုိင္းျပည္ရဲ့ အရွင္သခင္ေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကတယ္ ဆုိတဲ့ ဆုိရွယ္လစ္ စနစ္ကုိ ဆုိလုိတာပါ။ သူငယ္စဥ္က လူတန္းစားခြဲျခားမႈ မရွိတဲ့ ဆုိရွယ္လစ္စနစ္ကုိ ယုံၾကည္ခဲ့ပါတယ္။ သူကုိယ္တုိင္ သုံးႏႈန္းေျပာတတ္တဲ့ ဥကၠ႒ ေမာ္စီတုန္းရဲ့ “တပည့္ေကာင္း” ျဖစ္ခဲ့တဲ့ သူ႕အတြက္ ခုထိ ဂုဏ္ယူေနတုန္း ပါပဲ။
 
(၁၉၅၀) ေနာက္ပုိင္းကာလက  စီးပြားေရး ထုတ္ကုန္တုိးတက္ဖုိ႔၊ ခ်က္မွတ္ခဲ့ေပမယ့္  တကယ့္တကယ္မွာ တရုတ္ျပည္ကုိ ဒုကၡပင္လယ္ေ၀ အငတ္ေဘးဆုိက္ေစခဲ့ ေမာ္စီတုန္းရဲ့ မဟာခုန္ပ်ံေက်ာ္လႊားေရး စီမံကိန္းကာလမွာ ဦးေလး လီခ်ဳိင္းဟာ သံမဏိ အရည္က်ဳိရာမွာ သုံးဖုိ႕ သူ႕ အေဖအေမေတြဆီက လယ္ယာသုံး ပစၥည္းေတြ အပါအ၀င္ တျခား သံထည္ ပစၥည္းေတြကုိ လွဴဒါန္းဖုိ႔ တုိက္တြန္းခဲ့တဲ့ ကေလးေလး တေယာက္ပါ။ အခုအခ်ိန္ထိ သူဟာ ေမာ္စီတုန္းလုိ႔ နာမည္တပ္မေခၚဘဲ၊ ဥကၠ႒ႀကီးေမာ္လုိ႔ပဲ အၿမဲ သုံးေနတုန္းပါပဲ။
 
ဒါေပမယ့္ မညီမွ်မႈေတြ ျမင့္မားေနတဲ့ တရုတ္ျပည္မွာ ရယ္စရာ ျဖစ္ေနတာကေတာ့ ဦးေလးခ်ဳိင္း ပါပဲ။
ကြ်န္မ ဦးေလးဟာ ခုအခ်ိန္ထိ တန္ဂ်င္း ဆင္ေျခဖုံးက လယ္သမားတဦးပါ။ သူေျပာတာက တလကုိ အေမရိကန္ (၁၅) ေဒၚလာထက္ မပုိတဲ့ ပင္စင္ေၾကးကုိ အစုိးရက ေထာက္ပံ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရးအေၾကာင္းေတြကုိေတာ့ အဂုထိ ေျပာခ်င္ေနတုန္း ပါပဲ။ “ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး ရည္ရြယ္ခ်က္က ေကာင္းတယ္” လုိ႕ အခုိင္အမာ ဆုိေနတုန္းပါပဲ။ “အဂု ငါတုိ႕ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရးရဲ့ ေကာင္းတဲ့စိတ္ဓာတ္ေတြ မရွိသေလာက္ပဲ”။
 
“ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး ကာလတုန္းက ဘယ္သူမွ အာဏာကုိ အလႊဲသုံးစား မလုပ္ရဲဘူး။ လယ္သမား၊ အလုပ္သမားေတြဟာ တုိင္းျပည္ရဲ့ တကယ့္ အရွင္သခင္ေတြလိုပဲ။ ဒီေန႕ ၾကည့္လုိက္ပါလား။ အရာရွိေတြဟာ အရွင္သခင္ေတြ။ ဒီတုိင္းျပည္မွာ အရင္းရွင္တြ ေနရာတုိင္း ျပည့္ေနတယ္။ ငါ ေျပာရဲတာတခုက (၉၉) ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ ေက်းလက္အရာရွိေတြဟာ သူတုိ႕ အေရြးခ်ယ္ခံရဖုိ႔ တံစုိးလက္ေဆာင္ေတြ ေပးေနၾကတယ္” လုိ႕ ဦးေလးက ဆုိပါတယ္။ တရုတ္ျပည္မွာ အရာရွိ အခ်ဳိ႕ကုိ တ၀က္တပ်က္ဒီမုိကေရစီ နည္းျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
 
(၂၀၁၃) အေစာပုိင္းက တရုတ္သမၼတ ဇီက်င္းပင္ဟာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈတုိက္ဖ်က္ေရးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ သူ႕ ဓာတ္ပုံဟာ ဦးေလးရဲ့ အိမ္နံရံမွာ ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ ဦးေလး လီခ်ဳိင္းဟာ အဲဒီတုန္းက စိတ္လႈပ္ရွားေနခဲ့တယ္။ စကားေျပာတဲ့အခါ ေမာ္ ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ တရုတ္ႏုိင္ငံေရးထဲ ေဖာက္ျပန္ေရး သမားေတြကုိ ရွင္းထုတ္ခဲ့တဲ့၊ ေဟာင္း (၄) ေဟာင္း သန္႔စင္ေရး လႈပ္ရွားမႈဆီ ျပန္ျပန္ ဆက္စပ္သြားေလ့ ရွိပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရးအသစ္ မျဖစ္လာတဲ့အတြက္ ဦးေလး လီခ်ဳိင္း ေတာ္ေတာ္ စိတ္ပ်က္သြားခဲ့ပါတယ္။ မၾကာခင္ကပဲ သူ႕အိမ္ကုိ လည္ပတ္တဲ့အခါ ဇီက်င္းပင္ပုံကုိ သူ႕ အိမ္နံရံမွာ အလွဆင္ထားတာ မေတြ႕ခဲ့ရေတာ့ပါဘူး။ ဦးေလး လီခ်ဳိင္းက ဆက္ၿပီး ေစာင့္ေမွ်ာ္လ်က္ပါ။

(Foreign Policy Magazine မွ Karoline Kan ရဲ့ My Uncle was a Red Guard in China’s Cultural Revolution. He Isn’t Sorry ကို လင္းေက်ာ္ေအာင္ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆုိပါသည္။)

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 RiA | Designed With By Blogger Templates | Distributed By Gooyaabi Templates
Scroll To Top